Вижте колко са се увеличили разходите ви през последните години


Вижте колко са се увеличили разходите ви през последните години

Цените се увеличиха през последните 12 месеца с най-бързия темп от 40 години, оказвайки натиск върху вече разтегнатите домакински бюджети. Последните увеличения са предизвикани от нарастващите разходи за енергия и гориво в домакинствата. Но колко са се увеличили индивидуалните разходи през последните пет години?

Кои цени се увеличават най-бързо?

Разходите за храна са се увеличили, но няма да забележите най-бързото покачване на цените в супермаркета.

Най-много се покачиха цените на стоките, като дрехите. Дамското облекло сега струва една трета повече, отколкото през 2017 г., докато цените на мъжкото облекло са се увеличили с над 25%. Услугите също станаха много по-скъпи. Средната цена за вкъщи струва 22% повече, отколкото преди пет години.

Някои неща станаха по-евтини, като картофи и течност за миене, но повечето артикули поскъпнаха.

По-скъпо ли е да водиш здравословен начин на живот?

Хората на растителна диета може да усетят щипката повече от месоядните. Цените на зеленчуците са се увеличили средно с 9,8% от 2017 г., в сравнение с едва 3,6% за месните продукти.

Алкохолът е нараснал само с 5,8% средно. Въпреки това, ще забележите по-голяма разлика, ако обичате да пиете навън, тъй като алкохолните напитки в кръчмите и ресторантите сега струват с 11,9% повече, отколкото през 2017 г.

Предстои ли по-лошо?

Ричард Лим, главен изпълнителен директор на Retail Economics, казва, че все още сме на „тънкия ръб на клина на инфлацията“.

„Очакват още много болка“, казва той. “И най-малко заможните домакинства ще видят много по-високи темпове на инфлация, тъй като харчат повече от доходите си за храна и енергия.”

Методология

Артикулите, които формират „официалната пазарска кошница“, се променят всяка година, за да отразяват как са се променили покупателните навици на населението. Например през март 2021 г., след година на пандемията, бяха добавени гел за ръце, долнище за бельо и дъмбели, докато купените от столовата сандвичи бяха сред премахнатите артикули.

Когато няма точните еквивалентни артикули, налични в магазин за проучване, служителите на ONS избират най-добрата алтернатива и отбелязват, че са направили това, така че тя да бъде претеглена правилно, когато се изработят средните стойности.

Магазините също са претеглени, така че цената в голяма верига супермаркети ще има по-голямо влияние върху средното, отколкото независим магазин на ъгъла.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *