Червено море е основен морски път, по който минава 12 % от глобалния морски трафик. Скорошните атаки на йеменската групировка хути над търговски кораби доведоха до промени в морските маршрути на много транспортни компании, което създава риск за повишаване на глобалната инфлация.
Хутите, които са подкрепяни от Иран, заявиха, че ще атакуват кораби, свързани с Израел, докато Израел не спрат войната с Хамас, но през последния месец атаките им зачестяват и засягат съдове, нямащи нищо общо с Израел.
До момента американски и великобритански военни кораби са свалили 15 дрона, а хутите са осъществили над 100 атаки по 12 търговски съда, свързани с 44 държави. Големи компании като MSC, Maersk, CMA CGM Group и Hapag-Lloyd и дори петролният гигант ВР обявиха, че няма да минават по този път.
Другият маршрут, покрай южната част на Африка, е с няколко хиляди мили по-дълъг, отнема около 10 дни повече и ще оскъпи продуктите, което вероятно ще повиши инфлацията.
Засегнати са доставки на петрол и втечнен природен газ, както и храни като палмово масло и зърно и други стоки.
„Това е проблем за Европа, проблем е и за Азия“ казва Джон Стопърт, старши мениджър към Международната камара по корабни доставки, която представлява 80 % от световните компании, занимаващи се с търговия и транспорт на стоки по море. Той отбелязва, че 40 % от трафика между Европа и Азия минава по този морски път и избягването му може да има огромно икономическо влияние.
Сред най-засегнатите икономики, според Блумбърг, ще са Гърция, България, Йордан и Шри Ланка.
Резултатът от промяната на морските пътища е повече време за доставките, повече гориво, повече кораби, повече закъснения и по-високи цени на стоките, смята Стопърт.
В началото на тази седмица, Централното военно командване на САЩ обяви намерението си да създаде международна коалиция за предотвратяване на атаките на хутите и осигуряване на безопасността на морския трафик в Червено море. Изпратена е покана към 39 държави, а сред включилите се вече са Великобритания, Канада, Франция, Нидерландия, Бахрейн.
По всяко време в южния край на Червено море има около 400 търговски кораба и целта на тази коалиция ще бъде да осигури безопасно преминаване на колкото се може повече от тях. Транспортните компании още не са получили детайли относно дейността на коалицията и напрежението не спада.
Източник: Reuters, Euronews