Най-много хора с висше образование има в скандинавските и балтийските страни, най-малко – в Румъния и Италия. България е под средното за ЕС ниво, а жените като цяло са по-образовани от мъжете.
Населението с висше образование се увеличава в Европа от 19.1 % през 2004 г.
Делът от населението на Европа с висше образование варира в различните страни, като средно за ЕС, около една трета от хората между 25 и 74 години имат такова образование. То включва колежи, университети, институти за техническо образование.
През 2022 г. 31.8 % от хората на възраст 25-74 в Европа са с висше образование, като най-малък е процентът в Румъния – 17.4, а най-голям е в Ирландия, където почти половината население, 49.8 %, е с висше образование.
Делът на висшистите в скандинавските и балтийските страни е по-висок от средното за ЕС.
Във Великобритания, 43.5 % от хората са висшисти, във Франция – 38, 2 процента, в Испания – 38%.
След Румъния, с най-малко висшисти се нарежда Италия с 18 .5 %. В България, 27.8 % от населението на възраст 25-74 е с висше образование.
В страните кандидат-членки за ЕС (Турция, Сърбия, Северна Македония), делът на висшистите е много под средното за ЕС.
Сред по-младите в цяла Европа се увеличава броят на висшистите. При хората на възраст 25-34 г., средно за ЕС, 42 % са с висше образование, като най-много са в Ирландия – 62.3 %, а най-малко, отново в Румъния (24.7%). В България, 33.8 % от хората в тази възраст са висшисти, като страната отново е на ниво под средното за ЕС.
Жените в тази възрастова група са по-добре образовани от мъжете, като 47 % от тях са висшисти при 36.5 % за мъжете.
Най-голяма е разликата между мъжете и жените в Скандинавските страни, без Финландия, в Исландия, Словения и Словакия, а най-малка е разликата в Турция, Швейцария и Германия.
Концепцията за учене през целия живот също е значима, защото хората все по-често имат нужда да си подобряват уменията. Това включва целенасочено научаване на нови дейности, без значение дали е формално или не, като целта е да се подобрят способностите, уменията и компетентността на индивида. В контекста на дигитализацията и бързото навлизане на нови технологии, това е изключително ценно. В Балканските страни, концепцията за учене през целия живот се споделя от най-малко хора, като в България, едва 1.7 % от хората докладват, че са участвали в някакво обучение или трейнинг в последните 4 седмици, а в Швеция те са 36 %
Източник: Euronews