В Берн, Швейцария, обмислят проект за легализация на продажбата на кокаин за рекреационна употреба, като нов подход в борбата с наркотиците. Градският парламент подкрепи това решение, но е нужно да се убеди опозицията в градското правителство, както и да се промени националният закон, за да стане възможно това.
Политиката по наркотиците се променя в цял свят в последните години. Американският щат Орегон декриминализира притежанието на малки дози кокаин през 2021 г., а много страни в Европа като Испания, Италия и Португалия премахват затвора от наказанията за притежание на наркотици. Никъде обаче употребата на кокаин не е легална.
Решението идва в контекста на преосмисляне на политиката спрямо наркотиците на страната. Според експерти, забраните не действат, а в момента се тества подобен проект с канабис, като част от новите концепции за справяне с проблема.
Швейцария е сред страните с най-висока употреба на кокаин в Европа, според метаболитите, открити в отпадните води. Цените на наркотика са ниски, а качеството е високо и е очевидно, че забраната не работи, така че е нужен нов подход.
„Далеч сме от легализация, но трябва да потърсим нови подходи, затова призовахме за научно-обосновани пробни стратегии.“ казва Чен, един от депутатите в парламента на Берн.
За да заработи този проект, трябва да се промени националния закон, което може да отнеме години, но ако настоящият опит с канабиса покаже добри резултати, може и да стане по-бързо.
Легализацията ще бъде придружена от качествен контрол и масова информационна кампания.
Експертите са разделени, като дори тези, които одобряват проекта, се притесняват за потенциалните опасности.
„Кокаинът е сред най-силно пристрастяващите субстанции.“ казва Борис Кедноу, от Центъра по психиатрични изследвания на Университета в Цюрих.
Според него, рисковете са на съвсем друго ниво в сравнение с алкохола и канабиса и включват увреждания на сърцето, инфаркт, депресия и тревожност.
Има и още една реалност.
„Кокаинът не е здравословен, казва Тило Бек, който се занимава с медицина на зависимостите. „Но хората го ползват. Не можем да променим това, значи трябва да се постараем хората да го ползват по най-безопасния и най-малко увреждащ начин.“
При евентуална легализация, може да се гарантира качество, да се намалят престъпянията, свързани с доставки и целият процес ще стане по-безопасен.
Източник: Reuters