Прокуратурата в САЩ препоръча на Правосъдния департамент да отправи официално криминални обвинения срещу компанията Боинг, след като се установи, че компанията е нарушила споразумения, свързани с двете фатални катастрофи със самолети 737 Макс, при които загиват 346 души.
Правосъдния департамент ще даде официалното си решение дали да съди компанията до 7 юли. Препоръката на прокурорите не е окончателно решение, а подробностите относно потенциален съдебен процес не са известни.
„Това е критично решение.“ каза Ед Пиърсън, изпълнителен директор на Фондацията за безопасност в авиацията и бивш старши мениджър за Боинг.
Той казва още:
„Има проблем с тези самолети. Виждаме проблеми със самолетите, имам предвид 737 Макс и 787 и това се вижда в лидерския екип.“
Двете катастрофи с модел 737 са през 6 месеца – октомври 2018 г. и март 2019 г.
През милата седмица, роднини на жертвите поискаха от прокуратурата да наложи глоба на Боинг в размер на 25 милиарда долара, както и настояха за криминални обвинения заради неспазване на споразумението.
Според споразумението, компанията Боинг е трябвало да плати 2.5 милиарда долара обезщетение, а прокуратурата да свали обвиненията след три години, ако компанията внедри конкретни мерки, описани в споразумението.
През миналия месец стана ясно, че Боинг е нарушила това споразумение, като не е успала да „разработи, имплементира и приложи програма по етика и сътрудничество, в своята дейност с цел предотвратяване и установяване на нарушения на законите за измама на САЩ.“
Изпълнителният директор на компанията, Дейв Калхун свидетелства, че компанията се „поучила“ от миналите си грешки, а стратегията на служители на Боинг да разказват публично за проблемите „работи“. Той беше критикуван за политиката на отмъщение срещу такива личности.
Като част от разследване след най-скорошния инцидент, служители на компанията свидетелстват пред американския Сенат, че самолетите 737 Макс, 787 и 777 имат сериозни производствени проблеми, които не се адресират адекватно от компанията.
През януари от самолет на Аляска Еърлайнс по време на полет изпадна панел, които покрива аварийна врата, което провокира проверка и на заводите на Боинг, както и на някои от партньорските им компании.
Дейв Калхун ще напусне поста си в края на годината, след по-малко от 5 годни на тази длъжност, но ще остане в борда на директорите. Той поема поста след като предишният директор е уволнен след двете катастрофи от 18 и 19 г.
Компанията Боинг, заедно с Еърбъс са двата най-големи производители на самолети, като държат по-голямата част от световния пазар.
Източник: BBC