Новият Комисар по транспорта на ЕС, Апостолос Цицикостас от Гърция премина през изслушването пред парламента и успешно защити регулацията, целяща да намали емисиите от автомобили като премахне автомобилите с ДВГ от пазара.
„Нека да сме наясно“каза Цицикостас по време на тричасовото изслушване в понеделник вечерта.
„Имаме два стандарта за CO2. Имаме конкретни цели и трябва да се придържаме към плана: 2025, 25 % намаление, 2035, 100 % намаление.“ казва той.
Европейските производители на автомобили казват, че не са готови да посрещнат по-строгите ограничения за емисиите от ДВГ през следващата година и предупредиха, че индустрията ще трябва да плаща милиарди в глоби и неизбежно да съкрати служители, ако не се преразгледа закона.
Новият Комисар каза, че ще следва последно добавената клауза в регулацията, според която Комисията може да разреши продажбата на автомобили с ДВГ, които се движат на нискоемисионно гориво и след 2035 г., но регулацията остава. Заради ограниченията в емисиите, производителите смятат, че с тази клауза могат да балансират продажбите на печеливши модели с ДВГ и ел. автомобили, но търсенето на ел. автомобили спадна.
Според Цицикостас, ЕС трябва да се придържа към стратегията и Комисията ще подпомогне производителите, за да успеят да спазят крайния срок за намаляване на емисиите през 2025 г. и реалната забрана през 2035 г.
Тази стратегия е решена преди години и според него, компаниите все още имат 11 години, за да се справят с това решение. Да се изоставят тези цели, според него е сигнал за „липса на стабилност и доверие“ в пазарните правила на ЕС.
Той каза още, че планира да обърне внимание на проблема с конкретни действия за индустрията като Сделката за чиста индустрия. Това е стратегия, целяща да промотира ел. автомобили, като замени автопарковете на бизнеси, които са около 60 % от пазара на ЕС.
Друга част от стратегията е създаване на пазар за по-малки и достъпни ел. автомобили, каквито досега няма, но ще помогнат за намаляване на емисиите.
Цицкостас беше одобрен от политическите лидери на групите в ЕП със съвсем малък вот „против“ , а успя да впечатли и Зелените с обещание да промотира пътуването с влакове, включително чрез улеснение на международните пътувания и развитие на високоскоростни мрежи.
Той обърна внимание и на бъдещето на Украйна в ЕС, като каза, че е нужна транспортна мрежа с „двойна употреба“ която да може да носи тежко оборудване, както и да се прекъсне нерегулирания незаконен транспорт на руско гориво.
Цицикостас отговаря и за туризма, но тази тема не беше сериозно засегната в изслушването, като той само спомена целите за устойчив туризъм.
След края на изслушването на всички кандидат-комисари, ще има гласуване.
Източник: Euronews