На 18 юни 2023 г. взрив на подводница уби петима души. Тази седмица започват изслушвания за изясняване на случилото се.
Има 24 свидетели, които ще помогнат за „изясняване на фактите“, за да се предотвратят подобни инциденти в бъдеще и за откриване на „престъпна дейност“ или „небрежност“. Които биха могли да бъдат свързани с пътуването на подводницата Титан, до останките на Титаник, при което загинаха петима души. Включително Стокън Ръш, съосновател на компанията, която притежава подводницата. Джейсън Нойбауер, президент на Борда за морски разследвания, започна първото изслушване този понеделник. В публичното заседание ще свидетелстват някои от служителите на компания OceanGate.
Според подробното описание на събитията, екипажът на Титан комуникира с помощния кораб Polar Prince, който е на повърхността, чрез текстови съобщения. След размяна на няколко съобщения връзката постепенно се губи и последната комуникация, изпратена от подводницата, гласи „тук всичко е наред“.
Първият, който даде показания е Тони Нисен, бивш инженерен директор на OceanGate, който каза, че Стокън Ръш, който също ръководи експедицията, „не е искал“ подводницата му да бъде сертифицирана и класифицирана от екип от експерти. Нещо, което обикновено се прави в такива случаи.
Нисен каза в съда, че доклад на пилота Дейвид Локридж през 2018 г. вече е „идентифицирал множество проблеми, които пораждат сериозни опасения за безопасността“, „относно корпуса от въглеродни влакна“. Според инженера на компанията, след представяне на доклада, Лохридж , който също трябва да даде показания през следващите две седмици, е бил уволнен от компанията и дори съден за нарушаване на договора. На въпроса дали е имало натиск, Нисен отговори „100%“, като каза, че Ръш винаги е бил загрижен за времето и разходите и че когато му е дадена задачата „Нямах представа, че искат да отидат при Титаник”.
След Тисен показания ще даде Бони Карл, бивш директор по финанси на компанията. Ако графиците позволяват, Тим Катерсън, отговарящ за експедицията, също трябва да даде показания. Заедно с тези трима свидетели ще присъстват и други, като съоснователя на OceanGate Гилермо Сонлейн, бившият научен директор Стивън Рос, както и служители на бреговата охрана, държавни служители и експерти от индустрията.
Роднините на един от загиналите, 77-годишният френски изследовател Пол Анри Наржоле, вече заведоха дело срещу компанията, организираща експедицията, твърдейки, че подводницата е имала „проблемна история“ и че OceanGate „умишлено е скрила много от дефектите й”. Юридическият му екип търси отговори на това “какво наистина се е случило” и настоява за обезщетение от над 50 милиона долара за груба небрежност. Според делото екипът се е опитал да прекрати мисията, 90 минути след нейното започване, защото нещо не е било наред.
Подводницата Титан се опита да се гмурне на дълбочина от почти 4000 километра, за да стигне до останките на най-известния океански кораб в историята Титаник, които се намират на 600 км от Сейнт Джонс (Нюфаундленд), Канада. Подводницата се взриви по пътя си и останките й бяха намерени четири дни по-късно.
Източник :La Razon