Електрическите автомобили ни доближават до края на петролната ера


Електрическите автомобили ни доближават до края на петролната ера

По време на конференцията по климата в Дубай не липсват критики относно изпълнението на политиките по намаляване на емисиите, но по една точка страните могат да се поздравят: броят на електрическите автомобили се увеличава значително в целия свят и това помага за намаляване на емисиите въглероден диоксид.

Увеличаващите се продажбени на ел. автомобили доведоха и до промяна в прогнозите за достигане на най-голяма употреба на петролни продукти. С помощта на субсидии и подобрения в технологията, цената на електрическите автомобили започва да пада трайно, което повишава и търсенето им.

Според Международната агенция по енергетика (МАЕ), в която членуват 29 от най-развитите страни, се очаква пика на употреба на петрол да бъде достигнат към края на десетилетието със 103 милиона барела на ден. Предходната прогноза, от 2017 г., посочваше пика през 2040 г.

„Промяната е резултат от политиката за подкрепа на електрификацията, което значително намаля търсенето на петрол от страна на транспортния сектор, а това е ключов сектор за растежа на търсенето.“ казва Апостолос Петропулос от MAE.

Според МАЕ, търсенето на петрол за транспортния сектор е около 60 % от общото за света, като 10 % се падат на САЩ, но този дял ще спадне и към 2030 г. се очаква да се ползват с до 5 милиона барела на ден по-малко.

Глобалните продажби на електрически автомобили достигат до 13 % от продажбите в сектора и се очаква да се повишат до 40-45% към края на десетилетието. Това е резултат от усилията на страните да повишат регулациите за ефективност на автомобилите и от съществени субсидии за сектора, в синхрон с поетите ангажименти през 2015 г., когато държавите се споразумяха за задържане на глобалното повишение на температурата до под 1.5 градуса.

Според МАЕ обаче, продажбите на ел. автомобили трябва да надвишат 70 % до 2030 г. Не е ясно дали това ще се случи.

Производители на ел. автомобили като General Motors и Ford забавиха плановете си за увеличение на продажбите, поради повишаване цената на труда и по-високите лихви в САЩ. Увеличение на продажбите се очаква при по-ниски цени както и при наличие на достъпни станции за зареждане, което в голяма степен зависи от регулациите и подпомагането от страна на правителствата.

Китай бележи голям напредък и в двете посоки. Най-евтиният ел. автомобил там, според великобританска изследователска компания, е с 8 % по-евтин от най-евтиния автомобил с двигател с вътрешно горене и достига до 34 хиляди долара. Причината за това са големите държавни субсидии за сектора, както и лесния достъп до редки елементи, които са съществени за производството на електрически двигатели.

Ел. автомобилите заемат около една четвърт от пазара на автомобили в Китай и се очаква делът им да се увеличи.

В САЩ, средната цена на такъв автомобил е около 53 хиляди долара, с 5 хиляди повече отколкото за бензинов, но и там се очаква увеличение на продажбите.

При станциите за зареждане, Китай също водят, с 1.2 милиона, в САЩ има едва 52 хиляди, а в Европа те са 400 хиляди.

Според МАЕ, политиката и регулациите са от съществено значение, но е малко вероятно да повлияят върху увеличението на дела на ел. автомобили.

Източник: Reuters, AP News

,

Абонирай се
Уведомете за
guest
0 Коментар
Inline Feedbacks
Виж всички коментари