Кондензационните следи са облачните следи, които се образуват след самолетите. Те представляват вода, но се считат за несвързано с въглероден диоксид замърсяване и ЕС има план да наблюдава образуването им с цел по-добър контрол над замърсяването от авиацията.
Според Международната асоциация по въздушен транспорт обаче, знаем твърде малко за влиянието на тези облаци върху климата, така че е твърде рано да се въвеждат регулации.
Според предвиденото от ЕС, от януари 2025 г. авиолиниите трябва да докладват несвързаното с въглероден диоксид замърсяван на самолетите си. То включва азотни оксиди и сяра, които се отделят от двигателите, както и кондензационни следи.
Кондензационните следи се образуват при достатъчна влага, която се отлага под формата на лед около частички, отделени от двигателите, като физичният процес е същия, както при естествено образуващите се облаци. В зависимост от атмосферните условия по маршрута на самолета, те могат да останат от няколко минути, до часове.
Причина ЕС да иска да знае колко такива има, са проучвания, които сочат влиянието им върху енергийния баланс. Тъй като това са облаци, те действат по същия начин и могат да задържат топлината в атмосферата, ако са много или са устойчиви.
В едно проучване от 2023 г., е изчислено, че 57 % от ефекта на затопляне, за който е отговорна авиацията, се дължат на образуването на кондензационни следи при летенето. С увеличение на въздушния трафик, се очаква трикратно увеличение на радиационния натиск, причинен от кондензационните следи. Радиационният натиск е разликата между енергията, която достига до Земята и тази, която напуска Земята.
Според експерти, изследването на влиянието на кондензационните следи върху климата ще помогне да се намалят емисиите от авиацията, което може да доведе и до намаляване на глобалното затопляне.
Съществуват и горива, които отделят по-малко частици, служещи за отлагане на вода, а самолетите биха могли да променят летателните си планове, за да избегнат зони с висока влажност.
Например, проучване показва, че ако Япония промени 2 % от летателните планове, би могла да намали ефекта от затоплянето, причинено от кондензационни следи с 60 %.
За да се определи кои зони да се избягват, е нужна кооперация между авиолиниите, а индустрията смята, че са нужни и повече изследвания върху влиянието на кондензационните следи преди да се въвеждат регулации.
„Индустрията и заинтересованите лица работим, за да адресираме влиянието на несвързаните с въглероден диоксид емисии върху климатичните промени, в частност на кондензационните следи.“ каза директорът на Международната асоциация по въздушен транспорт, Уили Уолш.
„За да сме сигурни, че усилията ни са ефективни и без увреждащи ефекти, трябва да разберем по-добре къде се формират кондензационни следи и да намалим несигурността относно тяхното влияние върху климата.“
Според Уолш, въвеждането на регулации без достатъчно данни по темата може да има и обратен за климата ефект.
Източник: Euronews
Европа, климатични промени, наука