Китай, една от водещите държави в света по производство и употреба на електрически автомобили (ЕА), наскоро въведе ограничения, забраняващи паркирането на тези превозни средства в подземни паркинги на определени места. Това решение предизвика широко обществено обсъждане, като някои го смятат за предпазна мярка, докато други виждат в него потенциален удар върху развитието на електрическата мобилност. Но защо Китай предприе такава мярка и какви са причините зад тази забрана?
Риск от пожари и експлозии
Основната причина за ограничението е рискът от пожари, свързани с батериите на електрическите автомобили. Литиево-йонните батерии, използвани в повечето електрически коли, могат да прегреят или да се повредят по време на зареждане или употреба. При термичен пробив батерията може да се запали или дори да експлодира.
Подземните паркинги представляват затворени пространства с ограничена вентилация, което усложнява евакуацията на хора и ограничаването на щетите в случай на пожар. Температурите, които се развиват при горенето на батериите, могат да достигнат над 1000 градуса по Целзий, което затруднява гасенето и може да доведе до сериозни последици.
Подземните паркинги често са разположени под жилищни сгради, търговски центрове или офис пространства. При пожар, причинен от електромобил, не само превозното средство, но и цялата сграда може да бъде засегната. Структурната цялост на сградата може да бъде застрашена, особено ако пожарът се разпространи бързо.
Много от подземните паркинги в Китай не разполагат с необходимата инфраструктура за справяне с пожари. Специализираните противопожарни системи за гасене на електрически автомобили са скъпи и все още не са масово внедрени. Огнеборците изпитват трудности при гасенето на пожари, причинени от батерии, тъй като те изискват различен подход, в сравнение с обикновените пожари.
Реакцията на обществото и индустрията
Решението за забраната предизвика различни реакции сред обществото. Докато някои го разглеждат като разумна предпазна мярка, други го възприемат като пречка за развитието на електрическата мобилност в Китай. Някои експерти твърдят, че подобни мерки могат да намалят доверието на потребителите към електромобилите, което противоречи на националните цели за намаляване на въглеродните емисии.
Много от големите производители на електромобили, включително китайски компании като BYD и NIO, изразиха загриженост относно влиянието на тази забрана върху продажбите. Те подчертаха, че безопасността на електромобилите непрекъснато се подобрява чрез иновации в батерийните технологии.
Какви са възможните решения?
Инсталирането на модерни противопожарни системи в подземните паркинги може значително да намали риска от инциденти. Тези системи включват специални сензори за откриване на прегряване, системи за автоматично охлаждане и огнеустойчиви материали.
Усъвършенстването на батериите и въвеждането на по-безопасни технологии, като твърдотелни батерии, може да намали риска от пожари. По-строгите регулации, относно качеството и безопасността
Една от възможностите за ограничение на щетите при евентуално запалване на електрически автомобил е създаването на специални зони за паркиране в подземните паркинги. Тези зони могат да бъдат оборудвани с подходяща вентилация и противопожарни системи.
Макар и противоречива, тази мярка подчертава нуждата от инвестиции в безопасността и инфраструктурата за електрическите автомобили.
електрически автомобили, Китай