Руската дезинформация относно Олимпиадата


Руската дезинформация относно Олимпиадата

Видеото, в което Париж е представен като свърталище на престъпници, обикаля социалните медии, подкрепяно по пътя си от 30 хиляди онлайн бота, свързани с руски групи, за които се знае, че създават и разпространяват дезинформация. В рамките само на дни, това видео е достъпно на 13 езика, преведено, а и до голяма степен създадено от ИИ, нищо че главният герой прилича на френския президент Еманюел Макрон.

Макар на Олимпиада да липсват руски спортисти, присъствието на Русия се усеща ясно чрез групите за разпространение на дезинформация и държавна пропаганда и техните твърдения, които нападат Франция, Париж и самите игри.

През миналата седмица алжирската боксьорка Имане Хелиф беше подложена на тормоз, който произтича от неподкрепени с доказателства твърдения от страна на доминирана от Русия боксова федерация относно нейния пол. Руските мрежи подхванаха наратива и това стана тема номер едно в световните медии. В пика на дебата, потребители на мрежата Екс публикуват за нея десетки пъти на час, сочи изследване.

Боксовата асоциация, от която произтичат твърденията има забрана за Олимпиадата, има ръководител руснак, който подкрепя руския президент Владимир Путин и е спонсорирана от Газпром. Решението да отстрани Хелиф през миналата година идва след като тя побеждава руска боксьорка, а твърденията за „тестове за пол“ не са подкрепени с никакви документи.

Тези факти разбира се не пречат на силно емоционално заредените твърдения да предизвикат притеснения у хората и макар да станаха ясни почти веднага, това, на което се обръща внимание не са фактите, а именно емоционално заредените твърдения – класически дезинформационен подход.

Руската дезинформационна машина, която се прицелва в Олимпиадата е с добри възможности, смятат анализатори. Според тях, такива групи са изключително добри при създаването на фалшиви материали с ИИ, а тези материали много често могат да са неразличими от истински.

Създаването на фалшиви акаунти или уебсайтове и писането на емоционално заредени постове вече отнема минутки и не изисква особени усилия от страна на хората, нито голям ресурс и така може да се окаже, че вместо новини за Олимпиадата, разпространяваме или консумираме руска пропаганда.

В друго видео от началото на игрите, се твърди, че американските служби за сигурност предупреждават гражданите на САЩ да не ползват парижкото метро. Разбира се, няма такова предупреждение, но колко хора са повярвали и няма да обърнат внимание на факти и опровержения?

Интересно обстоятелство е, че медиите в Русия, вместо да отразяват реалните събития от Олимпиадата, също разпространяват фалшиви новини и обсъждат престъпността, имиграцията, замърсяването в Париж.

В една статия се казва: „Тези парижки „игри“ със сигурност вървят добре. Ето идея. Спрете да давате Олимпиадата на декадентския гниещ запад.“

Подобен дискурс напомня на пропагандата от Олимпиадата през 1984 г. в Лос Анджелис, която е бойкотирана от Русия. Тогава, Кремъл разпространява печатни материали сред представителите на Африка и Азия, в които се казва, че спортистите, които не са бели ще бъдат преследван от расистите в САЩ. Известни са и кибератаки на минали Олимпиади от страна на Русия.

„Ако не могат да участват или да спечелят игрите, те се опитват да ги омаловажат и да принизят международните състезания в умовете на състезатели, зрители и глобалната публика.“ казва анализатор от Майкрософт, който се занимава с изследвания на извършващите зловредни онлайн дейности.

Властите във Франция са в готовност да реагират на саботажи, кибератаки и дезинформация, насочена към Игрите, независимо откъде идва.

На събития като Олимпиадата има и други организации, които целят разпространение на дезинформация, а има и такива, които целят обратното – да крадат информация от потребителите.

За предпазване от измами, а и от измислени новини, чиято цел е да накарат хората да изпитват негативни емоции, анализаторите препоръчват внимателно да се обмисля всяка една информация, която звучи твърде крайно или предизвиква моментална силна емоция, както например твърдението, че мъже участват в боксови мачове срещу жени и ги печелят пред очите на целия свят.

Източник: AP News

 

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *