14 авг. 2025

Aleks

Мост през Месинския проток ще свързва Италия със Сицилия


Bridge between Italy and Sicily

Сицилия е най-големият остров в Средиземно море, четвъртият най-населен регион в Италия и територията, на която се намира вулканът Етна, най-големият действащ вулкан в Европа. Няма съмнение относно значението му, но от векове съществува един голям въпрос, защо няма мост, свързващ Италия със Сицилия през Месинския проток? През последните години, въпреки критиките, правителството на Мелони възобнови проекта за изграждане на „мегамост“.

Пример за така структура в мост Йоресунд, който свързва Копенхаген, Дания, с шведския град Малмьо, като по този начин поддържа връзката между Скандинавския полуостров и Централна Европа, въпреки разделянето през пролива Йоресунд.

Сицилианският остров е широк приблизително три километра, което от своя страна свързва Тиренско море с Йонийско море при Месинския проток.

Най-големият инфраструктурен проект, който ще свърже Италия със Сицилия, мост през Месинския проток

Мстът над Месинския проток ще бъде дълъг малко над 3,5 километра и ще има висяща секция от 3,3 километра, надминавайки моста Чанаккале, който пресича пролива Дарданели в Турция и свързва Европа с Азия. Проект, който получи окончателно одобрение в началото на август тази година и който Европа също ратифицира през 2024 г., с очаквана инвестиция от около 15 милиарда евро. Той ще се превърне в най-дългия висящ мост в света.

Проектът ще бъде част от Скандинавско-средиземноморския коридор на Трансевропейската транспортна мрежа (TENT), предназначен да засили стратегическата роля на Южна Италия в Европа и Средиземно море на логистично, икономическо и социално ниво. Sacyr, испанска компания, която участва (22,4%) заедно с Webuild (45%) в консорциума Eurolink и други компании, публикува изявление в началото на август, в което съобщава, че Междуведомственият комитет за икономическо планиране и устойчиво развитие на Италия е одобрил окончателния проект на моста. Мостът ще бъде разположен върху две кули с височина 400 метра, с две железопътни линии в центъра и три ленти за движение от всяка страна. Платформата му ще бъде широка приблизително 60 метра, а той ще тежи 55 000 тона. Ще може да превозва повече от 6000 превозни средства на час и до 200 влака дневно.

Междувременно, системата за окачване се състои от два чифта въжета с диаметър 1,26 метра, с дължина 5320 метра между двете котви. Всяко въже е съставено от 349 предварително сглобени въжета, състоящи се от 127 нишки, което прави общо 44 323 нишки на въже. Общото тегло на четирите въжета ще бъде приблизително 170 000 тона.

Според Рим, мостът ще бъде класифициран като „военен разход“, за да се постигне целта на НАТО за отделяне на 5% от БВП за отбрана. Неговият дизайн би могъл да позволи на моста да издържи на скорост на вятъра над 210 километра в час, в район, където рекордната скорост е около 150 км/ч. От друга страна, от сеизмична гледна точка се очаква той да издържи на земетресения с магнитуд, подобен на 7,1 по скалата на Рихтер, без повреди.

Защо до сега не е изграден мост, свързващ Италия със Сицилия?

Мостът би могъл да създаде над 100 000 работни места годишно и да осигури икономически растеж на страната, особено на регионите Сицилия и Калабрия (свързани от моста), които са едни от най-бедните в Европа, както отбеляза министърът на транспорта Матео Салвини, който заявява, че целта е той да бъде завършен през първата половина на 30-те години на 21-ви век, евентуално през 2033 г. По този начин той го определя като „най-големия инфраструктурен проект на Запад“.

Проектът обаче има и своите критици и не е пощаден от критики. Хиляди сицилианци излязоха по улиците на Месина в събота, за да изразят несъгласието си със строителството, от загриженост за потенциалното въздействие върху околната среда, което би могло да причини, в допълнение към заплахата от сеизмична активност в района и страх от проникване на мафиотски групировки в изпълнението на проекта. Дебат, който продължава от 1969 г., когато за първи път се появява идеята за създаване на такъв мост, въпреки че този път изглежда, че ще бъде осъществен. Предварителната работа може да започне в края на септември или началото на октомври, като все още е предмет на окончателно одобрение от Италианската сметна палата, което би довело до започване на строителството през 2026 г.

 

Източник: La Razón

, , ,